Elektronická evidence provedených očkování - jednání se SULK

Dvanáct bodů k elektronické evidenci provedených očkování lze stáhnout i v pdf.
 

Pracovní skupina pro elektronické zdravotnictví předsednictva ČLS JEP se opakovaně zabývá zaváděnou  centrální elektronickou evidencí provedených očkování.

Z iniciativy pracovní skupiny předsednictva České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně pro elektronické zdravotnictví (dále PS@H) proběhla dvě jednání s vedením Státního ústavu pro kontrolu léčiv (dále SUKL) ve věci centrální elektronické evidence provedených očkování.

K jednání připravila PS@H vstupní materiál, ve kterém jsme popsali (a) hlavní důvody, pro které odborná lékařská veřejnost nepodporuje nově zavedenou evidenci v prostředí @Receptu a (b) hlavní očekávání, která by mělo zavedení centrální evidence přinést.

Jednání s vedením SUKL proběhlo 13. července 2022, během jednání byla projednána celá řada bodů, v některých jsme nalezli soulad, v jiných jsme si vyjasnili vzájemné pohledy na věc. Na základě jednání 13/7 přistoupil SUKL k některým úpravám aplikace tak, aby vyhověl požadavkům předneseným PS@H. Během jednání 13/7 jsme se dohodli na příštím setkání za účasti dodavatelů informačních systémů pro zdravotnická zařízení.

Situace se zásadně změnila, když Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR (dále PS PČR) přijala dne 9. září 2022 novelu zákona, která na základě pozměňovacího návrhu předloženého poslancem Tomem Philippem zásadně mění úpravu centrální elektronické evidence provedených očkování.

Namísto jednání s dodavateli SW jsme se s vedením SUKL sešli dne 26. září 2022 v původním složení. Během jednání jsme se navzájem seznámili s pohledem na aktuální situaci. Sdílíme obavy z toho, že díky legislativní změně dojde mimo jiné zejména k přerušení kontinuity sběru dat o provedených očkováních a zhorší se možnost využívání získaných dat.

Návrh zákona schválený PS PČR bude projednáván Senátem Parlamentu ČR.

Členové PS@H, kteří se účastní jednání se SUKL, formulovali k tématu centrální elektronické evidence provedených očkování následující

  1. Podporujeme postupující elektronizaci ve zdravotnictví, která přináší zlepšení kvality a dostupnosti zdravotní péče pro občany a zlepšení podmínek pro práci zdravotníků.
  2.  Podporujeme zavedení centrální evidence provedených očkování.
  3.  Systém centrální evidence provedených očkování provozovaný státem by měl být jeden, s jednotnými pravidly, provozovaný jednou institucí s jasnými odpovědnostmi. Řešení by mělo být projednáno s odbornou veřejností před zavedením.
  4. Systém centrální evidence provedených očkování by měl být pro poskytovatele zdravotních služeb vstřícný, jednoduchý k používání, neměl by přinášet novou nezbytnou pracovní zátěž, měl by být plně propojen s používanými informačními systémy poskytovatelů zdravotních služeb.
  5. Centrální evidence provedených očkování se nesmí stát další přidanou prací pro zdravotníky, ale musí nahradit nyní „papírově“ prováděné evidence, výkazy a hlášení. Jedinou druhou evidencí provedeních očkování kromě centrální elektronické by měl zůstat záznam ve zdravotnické dokumentaci.
  6. Systém by měl být propojen s centrálními registry obyvatel, pojištěnců, i s aktuálními číselníky například SUKL a dalšími, tak, aby se minimalizovala jak potřeba informace vyhledávat, tak případné chyby.
  7. Zadávání dat do sytému by mělo být umožněno nejen očkujícím lékařů, ale také dalším pracovníkům poskytovatelů zdravotních služeb, kdy odpovědnost za pořízení záznamu a jeho správnost vždy ponese očkující lékař.
  8. Systém by měl vyžadovat povinně pouze skutečně nezbytné informace s vědomím toho, že veškeré informace o provedeném očkování jsou součástí řádně vedené zdravotnické dokumentace u poskytovatele zdravotních služeb.
  9. Všechna data o provedených očkováních musí být dostupná všem ošetřujícím lékařům pacienta a to prostřednictvím jejich informačních systémů.
  10. Shromážděná data by měla být dostupná pro občany a sloužit jim pro všechny případy, kdy je třeba ověřit nebo prokázat provedení očkování. Elektronické řešení by mělo plně nahradit například stávající očkovací průkazy, potvrzení o očkování vydávaná lékaři a podobně.
  11. Shromážděná data by měla být využívána k analýzám a podpoře rozhodování v oblasti ochrany veřejného zdraví a řízení zdravotnictví a elektronické řešení by mělo nahradit aktuálně prováděné kontroly, vyžadovaná hlášení, šetření o proočkovanosti, evidenci vydaných a použitých očkovacích látek, rozhodování o potřebném objemu očkovacích látek pro nákup, sběr podkladů pro přeshraniční podávání informací a očkování a další.
  12. Případný přechod na nového správce dat o provedených očkováních by měl být zajištěn tak, aby plynule navazoval na systém stávající, aby nedošlo k přerušení sběru dat, aby nevznikla na straně poskytovatelů zdravotních služeb potřeba dalších nových organizačních a administrativních opatření (nové certifikáty,..), aby na přechod byly řádně a včas připraveny informační systémy poskytovatelů zdravotních služeb a aby již shromážděná data mohla být plynule využívána spolu s daty nově získávanými.

V Praze dne 27. září 2022

Milan Cabrnoch

 


Kontakt

MUDr. Milan CABRNOCH, MBA

Pracovní skupina pro elektronické zdravotnictví při České lékařské společnosti J.E. Purkyně z.s.
Sokolská 31
120 00 Praha 2